'Till the world ends,

Biblioteket idag, nästa prövning är inte än på ett tag. Den 8:e för att vara exakt, så funderar på att slå ihop alla tre delprov & göra dem på samma dag. Men får se hur mycket jag hinner. Är ju inte känd för min framförhållning precis.

Jobba på torsdag! Längtar, känner mig rätt ja hur ska jag säga rastlös. Vi ska göra en glassbomb lutar det åt. Mm, gott hoppas jag kan få till den. Glass kan ju inte bli bränt iallafall, hurra. Ska jobba lördag också!

Köpt en trenchcoat en svart, ville ha den rosa. Beslutsångest.. Den rosa passar nu till våren tycker jag, lite glatt sådär. Den svarta kommer fungera bra i höst.. Åhh så svårt.. Kanske går ner & köper den rosa med & sen ber jag om smakråd ikväll & lämnar tillbaka en av dem. Var rätt billiga 299 :-!

Äter på bebismorötter, kan inte sluta. Snart ätit en hel påse. Så goda när de är sådär små, mer smak. Alltså hur länge håller sig färdiglagad köttfärs i kylskåp? Är inte så nojig, men vill liksom inte bli sjuk. Hittade den här länken. Såg på nyheterna igår att de pratade om LCHF dieten, min åsikt, även om den kanske inte betyder så mycket. Är att jag tror inte det är bra att bara äta fett & grönsaker & helt undvika kolhydrater. Om man verkligen vill så kan man ju undvika bröd & pasta. Men vi är ju inte gjorda för att vara helt & hållet "köttätare", samtidigt som vi inte är gjorda för att äta mat som baseras på korn & liknande, det är ett relativt nytt påfund om vi ser på människans historia.

Tycker även det är lite egoistiskt att vräka i sig enbart kött, inte för att jag är vegetarian, har dock varit, under ett år. Men det är ju faktiskt en levande varelse som fått sätta livet till för din måltid! Under oftast rätt hemska förhållanden. Tycker liksom att man kan ha det i åtanke.. Dessutom står just kött varor för en oerhört stor del av vårt koldioxidutsläpp! Ett ökat köttätande skadar vår miljö. Lika med ju mindre kött desto bättre.

Okej alla vet det här, så det är ju inte någon ny fakta jag tar upp. Men tycker ändå att vi kanske borde tänka på att minska vår köttkonsumtion, undvika att slänga mat & att ifall vi vill vara hälsosamma så fungerar det nog lika bra med en välbalanserad kost där LCHF anhängarna istället kan satsa på att undvika de två största bovarna bröd & pasta.

Bara av ren samvetesbetänklighet..

Nu låter jag jobbig, men jag har faktiskt dåligt samvete över att jag äter kött. När jag tänker närmre på det mår jag riktigt dåligt & jag tror det finns flera som känner som mig. 

Ska träffa min mamma & ta en fika nu på biblioteket, måste röja undan lite här med! Vid 18 kommer farmor & farfar hit på fika.

Kommentarer
Postat av: Kimia

Jag är numera vegetarian för att jag fick så dåligt samvete av att äta kött, och jag lever ;P Hoppas allt är bra med dig förresten :)

2011-03-29 @ 16:14:11
URL: http://kimia.blogg.se/
Postat av: Sara

Jasså :), kan tänka mig att du fått se en hel del av hur djur behandlas under din utb. :/ ja det är bara bra, med dig med hoppas jag! följer allt din blogg, hehe, gymkhana träningen såg riktigt rolig ut. :D

2011-03-29 @ 16:21:44
URL: http://kitha.blogg.se/
Postat av: Kimia

Haha inte gymkana, voltige :) Jo vi besökte ju en massa gårdar i höstas och då det kändes verkligen inte rätt att äta kött mer! Egentligen har värphöns och mjölkkor det lika hemskt men det är ju ganska stort steg att bli vegan känner jag... :/

2011-03-29 @ 19:56:50
URL: http://kimia.blogg.se/
Postat av: Sara

Haha nej visst ja gymkhana är ju lekar, hihi. Hade ioförsig varit rätt kul att gå i det med. :)



Ja jag förstår det, tror att många skulle behöva uppleva det för att förstå & ta steget. Jag känner själv att jag vill & funderat på det rätt mkt. Ska iallafall inte äta kött hela livet, det är klart. Får se när jag ändrar bara. Ja det är klart :/.. Känns som frigående inte säger så mkt, allt det betyder verkar vara att de trycker in dem på en så liten yta som möjligt..

2011-03-29 @ 20:28:24
URL: http://kitha.blogg.se/
Postat av: Kimia

Ja jag hade funderat på det ett bra tag men det är ju en ganska stor omställning så det tar lite tid innan man liksom vågar. Men känns väldigt skönt att inte ha det på samvetet längre, särskilt när man hör om saker eller ser äckliga klipp. Men visst saknar jag en kyckling/fläsk/oxfilé ibland men då tänker jag bara: är det värt att ett djur ska lida massor för att jag ska få en liten kortvarig njutning liksom? :P

2011-03-29 @ 21:08:12
URL: http://kimia.blogg.se/
Postat av: Sara

Bra tänkt! :) Jag är inte riktigt där än, har ju gjort vissa omställningar i mitt liv så att säga.. så för tillfället är ek. inte den bästa. Känner mig ego av att bara skriva den meningen. Men märker du stor prisskillnad mot innan när du åt kött?

2011-03-30 @ 17:07:15
URL: http://kitha.blogg.se/
Postat av: Kimia

Okej. Nä alltså jag blev vegetarian typ en månad efter jag flyttat hemifrån så kan inte jämföra men vi lägger kanske runt 1500 kr var i månaden men då tänker vi inte så mycket på ekonomin. Köper mycket soja och quorn. Man får i sig tillräckligt med protein av bönor och linser med och det är ju superbilligt :)

2011-04-01 @ 13:31:03
URL: http://kimia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0